Aistien terävöityminen hakusessa

SAMSUNG CSC

Hahaa, täällä ollaan jo vahvasti tämän vuoden puolella ja jo muutama päivä on näyttänyt mulle tunteiden kirjon. Oon innoissani, että vuosi vaihtui ja mun elämässä tapahtuu suuria muutoksia mutta toisaalta pelkään niitä ja olen huolissani. En ole tainnut kertoakaan, että sain soiton muutama päivä ennen joululomaa, että Amos sai päiväkotipaikan tuosta meidän lähipäiväkodista, missä Linneakin on. Amos aloittaa loppiaisen jälkeisellä viikolla tutustumisen ja on kevään ajan kolmena-neljänä päivänä viikossa hoidossa, viitisen tuntia kerrallaan. Nämä olivat siis hyviä uutisia ja tämä tarkoittaa meille vanhemmille erilaista arkea sillä työkuvioita ei tarvitse rajoittaa niin paljon eli toisin sanoen päästään molemmat tekemään töitä ja minä opiskelemaan aiempaa paremmin. On olemassa oikeasti siis aika päivästä kun kukaan lapsista ei ole kotona hoidettavana, huikeaa! Opiskelun ja työnteon kannalta tämä on ihan mahtava juttu, mutta toisaalta olen murheissani kun Amos on kuitenkin vielä niin pieni <3 1,5-vuotias vasta. Täytyy toivoa, että kaikki menee siis hyvin ja äiti toipuu tästäkin muutoksesta :) Mulla on kuitenkin rajattu opiskeluaika joka lähenee loppuaan ja yritän muistuttaa itseäni, että olen ollut jo seitsemän vuotta kotona.

SAMSUNG CSC SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC SAMSUNG CSC SAMSUNG CSC SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC SAMSUNG CSC SAMSUNG CSC SAMSUNG CSC SAMSUNG CSC

Sitten liikunta ja ruoka-aiheisiin. Kuten näkyy on meikäläisen lautaselle eksynyt kasviksia ja vielä kerran kasviksia, mitä olenkin syönyt reilulla kädellä. Oon puhdistanut ruokavalion niin sanottuna kertalaakista, oli se sitten hyvä tai huono asia. Mulle ne ”pienet muutokset” ei vain toimineet, vaan olen ollut ihan karmeassa ruokakoukussa. Sillä tarkoitan sellaista olotilaa, missä tekee mieli kokoajan syödä ja kaikki aistit ovat jotenkin turrutettu. Toki söin terveellistäkin ruokaa jos siihen lasketaan kotiruoka kasvislisäkkeellä mutta söin päivän mittaan paljon muutakin ja ennen kaikkea liikaa. Leipää, rahkaa, ruokaa, taas vähän leipää ja jotain herkkuakin vielä. Tekisi mieli syyttää tästä imetystä, mutta en kehtaa :D

Näillä puhein, koin oloni siis jotenkin ruoan suhteen menetetyksi tapaukseksi ja halusin että mun aistit kirkastuu ja sitä kautta pystyn tekemään ruokalautaselle paljon parempia valintoja. Olen ollut nyt viikon ajan maidottomalla ja gluteenittomalla ruokavaliolla, mikä melkein hävettää myöntää sillä se on ollut viime vuosina niin suuri trendi. Tänään varsinaisesti alkanut Alku-valmennus on juuri maidoton ja gluteeniton ja täytyy sanoa, että epäilin itseäni suuresti onko se mun juttu. Oon kuitenkin niin monta kertaa kokeillut Fitfarmin valmennuksia ja samantapaisia oppeja joissa ruokavalio koostuu paljonkin maitotuotteista ja viljoista ja niiden lisäksi omalla kohdallani mehukeitosta ja pepsi maxista. Alku on kaikkea muuta ja mietin, että ehkä se ei olekaan hullumpi juttu. Kaikkeahan voi kokeilla ja jokainen voi luoda omanlaisen Alku-ruokavalion, jos vatsa kestää. Mikään ei ole siis ehdotonta, vaan kyseessä on ennenkaikkea elämäntapavalmennus eikä dieetti.

SAMSUNG CSC

En itsekään tiedä mitä tästä tulee mutta katsotaan, valmennus kestää kuitenkin vain kuusi viikkoa. Salilla oon myös ehtinyt käymään ja se on ollut taas niin ihanaa, että mietin miksi tauot aina venyy vaikka rakastan treenaamista. Tänä vuonna aion tietoisesti raivata kalenterista aikaa omalle treenille ja hyvinvoinnille.

SAMSUNG CSC

Näihin tuttuihin näkymiin, ihanaa viikkoa! <3

20160104_175352 20160104_175405 20160104_182108

Anna

24 vastausta artikkeliin “Aistien terävöityminen hakusessa”

  1. Miksi tauot aina venyy vaikka rakastan treenamista? ;D
    Ihan kuin omaa tekstiä, sinä sen sanoit. Niinpä miksiköhän?
    Ostin itselleni uuden kuntopäiväkirjan uuden vuoden kunniaksi. Tykkään laittaa kaikki syömiset ja treenit ylös, se auttaa pysymään ruodussa. Olen kaikki tai ei mitään- tyyppi. Vaalalukema oli mitä oli😬😬😬
    Kyllä me vielä selvitään, valoa ja kevättä kohti!

  2. Hei!
    Mulla treenaminen sujuu jo, mutta toi syöminen on ihan toivotonta… Isoa perhettä kun ruokkii, niin samalla ruualla ei voi kaikkia syöttää.
    Olis kiva kuulla mitä syöt ohjeineen, esim 1 lämmin ateria/ pvä?
    Itse söin tänään lounaaksi kermaista lohikeittoa, ihanaa mutta kovin rasvaista…

  3. Tsemppiä Anna. Aloitin myös alku-valmennuksen. Kokeillut oon mm. Fitfarmia aikaisemmin ja sen diettaamisen jälkeen pamahti kilpparin vajaatoiminta. Nyt innolla odotan mitä tässä alussa tapahtuu… Ruokaa on ainakin riittävästi! Mikä ihaninta, tämä soveltuu enemmän elämäntavaksi, koska on niin helppo toteuttaa… Pidän sinulle peukkuja, blogiasi luen säännöllisesti, se on niin elämää täynnä iloineen ja suruineen.

  4. Heippa Anna! Oisko sulla vinkkejä treenaamiseem ja liikkumiseen raskauden viimeiselle kolmannekselle? Millaisia treenivaatteita käytit raskausaikana? Äitiysmallin treenihousuja ei tahdo löytyä kun paria mallia, olisikohan sitten vain suurempi koko tavallisesta…

    • Elena, mä käytin David Plussaa, ei ole varsinainen raskausmallisto mutta maha mahtui ainakin. https://heftytraining.wordpress.com/2014/06/30/odottajan-treenivaatteet/

      Ja tsemppiä Annalle! Uskon, että imetyksellä on ehdottomasti ollut osuutta asiaan, itselläni ainakin imetyshormonit lisäsivät ruokahalua, enemmän kuin raskaushormonit, jotka mulla ei lisää juuri yhtään. Monilla se menee just toisinpäin. Ei varmasti kaikkea voi laittaa imetyksen piikkiin, silti aivan varmasti sillä on ollut vaikutusta.

      Tän takia varmaan otollisin aika aloittaa elämäntapamuutos silloin, kun on lopettanut imetyksen, ei ole hormonit ainakaan sotkemassa sitten asiaa.

      Mielenkiinnolla jään seuraamaan prosessia. Alku-valmennus on kiinnostava ja se on varmaan ihan totta, että kaikilla ne pienet muutokset ei vaan riitä. Jos se rahkan syöminen ei ole ollut pitkällä aikavälillä vastaus ongelmiin, niin ei liene ollenkaan huono idea kokeilla jotain ihan muuta.

    • Mä en tainnut treenailla paljoa enää viimeisellä kolmanneksella joten housuongelmaa ei ollut :) Käytin liikkumiseen lähinnä raskausleggingsejä sekä H&M Mama collegehousuja, joissa oli leveä resori vatsan päällä. Alussa ja keskivaiheilla meni tietysti tavallisetkin trikoot joissa oli armelias vyötärö :)

  5. Hauska kuulla, että asiat järjestyy ja olet intoa täynnä =) Sun kuvista tulee aina hyvälle tuulelle ;)
    Ruoat näyttää hyvältä. Itseäkin on tuo Alku vähän kiinnostanut, mutta kasvissyöjänä olisi turhan rajoittunut ruokavalio, jos jättäisin vielä viljan ja ennen kaikkea maitotuotteet pois. En usko, että se olisi itselleni loppuelämän ruokavalio, vaan taas yksi dieetti muiden joukossa. Mutta monille varmasti sopii. Tsemppiä! =)

  6. Mäkin toivoisin ruokapostauksia, eli pistä jakoon tietoa mitä siinä Alku-valmennuksessa syöt jos maitotuotteetkin on pois? Mulle ei viljat ole ongelma jättää, mutta mitä ihmettä mä syön aamulla jos ei voi vedellä jogua… :)

    • Kaurapuuroa tietenkin! Sinne pari kananmunaa joukkoon. Tai raejuustoa jos ei ole ehdoton :) Itse kun jätin pari vuotta sitten maitotuotteet pois niin ei mennyt montaa viikkoa kun uuteen oli tottunut. Niinhän se menee. Itsensä pitää vain totuttaa uusin tottumuksiin. Tsemppiä Annalle uuteen alkuun :)

    • Itse en käytä gluteeniviljoja ja kauraa siis sitten ainoastaan. Mm paastosokeri parantui huomattavasti parin kuukauden jälkeen. Kaupasta saa 100% kauraleipää niin eipä ole vehnää eikä ruista ollut ikävä. Eikö kaura sovi alku-valmennuksessa? Tuntuu, että menee nämä dieetit jotenkin aalloittain. Rahkan puputuksen suosio kai alkaa pikkuhiljaa menemään ohi kun maidon (erityisesti rasvattoman) negatiivisista vaikutuksista tulee koko ajan lisää tutkimustuloksia. Tsemppiä Annalle ja täällä yritän perässä tulla, itse vaan imetän vielä ja jatkan pitkään niin on vähän eri meininki.

    • Mä oon siinä käsityksessä, että Alku-valmennuksessakin sais nimenomaan kauraa syödä. Muut gluteiinipitoisemmat viljat sitten pois.

    • Viljaton on eri asia kuin gluteeniton :O osa keliakiaa sairastavistakin voi syödä kauraa!! Termistö kuntoon, pliis.

    • Joo eli alkuvalmennus on ainoastaan gluteeniton, eikä viljaton sillä siinä sopii syödä gluteenittomia viljoja :) Monelle nämä ei ehkä ole niin itsestäänselviä termejä.

  7. Moi! Ei liity tämän postauksen aiheeseen, mutta ajattelin, että sinulla saattaisi olla hyvää tietoa aiheesta imetys ja proteiinijauhe. Käytitikö itse mitään lisäproteiinijauhetta imettäessäsi vai jätitkö kokonaan pois? Ja jos käytit, niin mitä? Mulla on suuria vaikeuksia saada ruokavalioon tarvittava määrä proteiinia, kun en kovin mielelläni syö suuria määriä maitotuotteita tai lihaa. Kerran päivässä olisi siis näppärä napata lisä protskua juomana, mutta imetän 7kk ikäistä vauvaani ja mietityttää, voiko ns. ”ylimääräisen” tuotteen käytöstä olla jotain haittaa vauvalleni. Kiitos kovasti jos jaksat/osaat vastata tähän! :)

    • Kyllä mä satunnaisesti treenien yhteydessä olen käyttänyt. Herahan on maidon osa eli puhtaassa heraproteiinissa ei ole mitään mikä ei soveltuisi imettävälle, ellei ole maitoallergiaa. Raskausaikana ehkä enemmän sitten saa valikoida kun pitää katsoa myös käytetyt makeutusaineet ettei ole sakariinia ja syklamaattia.

      Olen itse käyttänyt mm. Scitecin whey isolatea.

      Proteiinintarvehan ei ole hirmuisen suuri jos ei treenaa aktiivisesti, joten uskoisin että myös ihan normaalilla ruokavaliolla saat tarvittavan määrän, mutta silloin kyllä kannattaa vähän sitä lihaakin syödä :)

  8. Moi Anna!

    Mä oon vanha ”alkulainen” ja oma kokemus oli pelkästään positiivinen. Nykyään ruokavaliorunko on sama neljä ateriaa ja satunnaisia herkkuja (ei siis mitenkään tiukka) päivässä, enkä punnitse enää mitään. Paino ei kuitenkaan lähde nousemaan huiman korkeaksi (72-76) eikä sitä tarvitse enää stressata.

    Tsemppiä siis sulle ja toivottavasti ruokakoukku saadaan nujerrettua!

  9. Moikka!

    Tsemppiä muutokseen! Olisi kiva kuulla kokemuksia ja päivän aterioita tuosta Alku-ruokavaliosta. Mikä energiamäärä päivässä ja onko tarkat ohjeet? On se jännä, että vaikka tietää mikä on terveellistä ja kuinka laihtua, niin toteuttaminen ei vaan ole niin helppoa.

    -Kati

    • Mä kirjoitan varmasti lisää kyllä, mutta paljon juuri näitä mitä tässä esittelen. Eli tässäkin postauksessa on yhdeksän eri ateriakuvaa mun ruokavaliosta nyt :) Paljon vihanneksia, jonkun verran lihaa, kalaa, kanaa sekä paljon marjoja ja smoothieita. Se mikä ei tietysti näy kuvista, on että lisään rasvaa joka aterialle. Aika kiva siis kuitenkin! :)

      En saa kertoa ihan hirmuisen tarkasti kaikkea kun kyseessä on maksullinen valmennus :/

  10. Kaikkeahan voi koittaa! Ei siinä tosiaan menetä mitään jos kokeilee, ainahan voi palata maitotuotteisiin ja viljoihin, eikä mitään peruuttamatonta ole tapahtunut :) Ei voi tietää sopiiko jos ei koita.

    En mäkään nuorempana huomannut mitään erikoista ”tavallisessa” ruoassa, tosin silloin kauan sitten ei todellakaan puhuttu tässä määrin ruoasta, rasva vain taisi olla suuri pahis mun nuoruudessa. Hippasen ikää karttui, niin huomasin, että reilummat hiilarit aiheutti koko päivän kestävää väsymystä, aivosumua. Se hoitui leipää/pastaa vähentämällä. Tällä metodilla olen kuin duracell-pupu, virtaa riittää aina. Tosin leipä on sen verran koukuttava, että repsahduksia on sattunut ja siitä aukeaa moni muukin ruokahimojen tie joten nykyään koitan välttää kokonaan. Silloin ”ruokaelämä” on tasaista eikä pääkoppa heitä mitään ruokahimotuksia eteen.

    Sitten kun tuli ikää vielä lisää, niin huomasin lonkkien jomottavan viljoista – niin monta kertaa oon mennyt ees taas kokeilun kanssa, kuvio on selvä. Juu ei kiitos. Samoin allergiset oireet helpottavat kun ei syö viljoja (kaura näyttäisi olevan ok), kärsin ympärivuotisesta pahasta allergisesta nuhasta ja talviaikaan sitä ei selitä mikään testattu asia. Huomasin kuitenkin, että oireet pahenee viljoista ja näihin oireisiin ei auta lääkkeet kovin kauaa (en ole allerginen viljoille).

    Maidosta tulee aivan hillittömät limaneritykset, reipas kävelykin hankalaa kun sitkeä lima täyttää hengitystiet. Sitä ei edes usko, miten kamalaa kamaa se on, enkä kerro mitä wc-käsialtaan putkesta löytyi kun meni tukkeeseen :P Tämäkin juttu on niin hlökohtainen, joillekin ei tule mitään.

    Mulle tuo Alku-tyyppinen ruoka sopii, enkä edes oikeastaan tajunnut sitä ennen kuin koitin. Ja kun vielä suhaa ensin vanhasta uuteen ruokavalioon hetken ees taas, niin huomaa mitä eroja eri ruokavaliot aikaansaa. Ihminen on siitä jännä, että se turtuu tiettyihin oireisiin kuten itse siihen alituiseen väsymykseen tai siihen, että muistan kyllä kärsineeni limasta kauan. Väsymys nyt on varmaan yksi, mistä monet kärsii joten ei maksa paljon koittaa tuollaista. Toki siihen on varmaan monia muitakin syitä. Kahvin kun jätin kokeeksi vielä lisäksi, niin uuhhhh mikä energian määrä. Luin, että joillain liiallinen kahvin määrä (mikä se sitten onkin, varmasti vaihtelee ihmisen mukaan) unettaa ja ehkä se on totta. Tunnen parikin, jotka sanovat, että vetävät pannullisen kahvia aamulla ja silti ”konehuone” ei lähde käyntiin. Minusta jo mietittävä seikka, mutta moni ei sitä mieti, kärsii vain hiljakseen.

    Kaikille ei sovi, mulle kyllä kuin nenä päähän, aivan mieletön fiilis. Alun alkaen kun luin viljattomuudesta/maidottomuudesta, niin ensimmäinen ajatus oli, että voi luoja elämä päättyy tähän sitten, se on yhtä kärsimystä jos ei saa leipää jne. Se tuntui maailmanlopulta. No ei sitten kuitenkaan kun oli asiaa ehkä muutaman kuukauden sulatellut, että jottain tarttis tehrä. Mielestäni muutenkaan mitään ei kannata tehdä väkipakolla, se on tuomittu tuhoon. Pitää tulla sinuiksi sen kanssa, mitä omalta keholta vaikkapa toivoo, jos jaksaa limaneritystä niin sitten kärsiin sen ja syö rahkaa :D

    Ja maailmassa on nykään niin paljon erilaisia ruoka-aineita (suomalaisiakin), että en missään nimessä koe että valikoima olisi jotenkin suppea. Päinvastoin, maailma on täynnä kivoja raaka-aineita, joita ei ole vielä ruoanlaitossa kokeillut. Vain taivas on rajana ja yleensä sitä mielikuvitusta rajoittaakin se oma pää. Eri asia, jos ei tykkää juuri mistään, niin tottakai hankalaahan se on. Mutta se on juuri se oma INTO ja HALU, joka saa kurkottamaan asiassa kujin asiassa kohti taivaita ja homma kulkee hyvin.

  11. Nimimerkki JK kertoikin jo hyvin asian. Hienoa, että olet saanut tsemppiä ruokavalioon ja liikuntaan! Olen itsekin saanut maidottomalla&viljattomalla ruokavaliolla koko elämäni takaisin. Jälkikäteen ajateltuna oli aina tukkoisuutta, limaisuutta, ihottumaa, flunssaa, virtsatietulehduksia, väsymystä, turvotusta, alakuloisuutta, vatsakipuja….. Mahtavaa elää nyt energistä elämää. Toki välillä puhtaan ruuan valmistus vie aikaa ja sosiaaliset tilanteet ovat joskus hankalia (ja ne ikävät keskustelut ”kyllä ihminen viljaa ja maitoa tarvitsee”) mutta oma olo voittaa vehnäpullat ja maitorahkat satanolla. Ja ”Alku”/paleo-ruokaa voi nimenonaan syödä koko perhe vaikka loppuelämän eikä ole mikään dietti. Omia suosikkeja mm.karjalanpaisti, kaalilaatikko, pizza munapohjalla, savulohisalaatti, broilerikookoskastike ja erilaiset smoothiet.

    Ihanaa talvea Anna!

  12. Täällä myös Alkulainen, tosin soveltava sellainen. Välillä saatan syödä ruisleipää ja kaurapuuroa. Mutta pääosin ohjeen mukaan, poislukien herkuttelu sillon tällöin. Tämä sopii mulle hyvin! Maitorahkat, mehukeitot ja raejuustot saivat oloni ja kehoni tukkoon. Joissakin ohjeissa niitä todellakin syödään, kuten tiedät!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta