Glögivertailua

IMG_20131020_184606

 

Eilisistä glögikommenteista innostuneena en voinut vastustaa kiusausta ja kävin tänään kaupassa hakemassa kaksi litraa glögiä. Otin tarkoituksella mukaan sekä Valion että Marlin sokeroimattomat versiot, sillä en nyt dieetin vuoksi voi juoda sitä tavallista. Tiedän miten hyvää ”normi-glögi” on enkä sitä pääse tälle talvelle juurikaan maistelemaan joten aloitin suoraan näistä säästääkseni mielipahan vaihtamisesta huonompaan. Elintarviketeknologina ajattelin samalla tehdä pienen aistinvaraisen sekä tieteellisen vertailun juomista.

IMG_20131020_184647 IMG_20131020_184727

IMG_20131020_185236

 

Valion sokeroimaton glögi löytyy kaupoissa tuorepuristettujen mehujen kanssa kylmähyllystä kun taas Marli oli huoneenlämmössä muiden mehujen ja tiivisteiden kanssa. Hinnaltaan pisteet menee Valion hyväksi: Valio 1,69€, Marli 1,85€ (Alepa 20.10.13). Valitettavasti se taitaakin olla ainoita kategorioita joissa Valio nappaa potin. Glögi oli enemmänkin mehua kuin mausteista joulujuomaa mutta toi toki mieleen lapsuuden hiihtoreissut joissa tauoilla istuskeltiin nuotiolla hörppimässä kuumaa juomaa makkaran kera. Tasapuolisuuden vuoksi molemmat saivat lämmityksenä minuutin mikrotuksen, sillä se on tapa jolla lämmitän yleensä yhden oman kupposeni.

Marlin sokeroimaton Premium Glögi oli positiivinen yllätys. Tumma väri antoi olettaa mausteista glögiä ja juoma lunasti odotuksensa. Kanelinen, tuoksuva, talvimainen ja runsas mausteisuus saivat jopa unohtamaan sen seikan, että olemassa on sokerisempi versio herkusta. Menee glögistä oli tuomio ;)

IMG_20131020_185310 IMG_20131020_190706 IMG_20131020_190746 IMG_20131020_185827

 

Valio

-neilikkainen

-mehumainen

-äkkimakea

-hiihtoretket

-laimea / mehu lapsille

 

Marli:

-kanelia

-mausteinen

-glögimäinen

-talvinen

-tuoksuvampi

-kaunis tumma väri

-menee glögistä

IMG_20131020_190940 IMG_20131020_191113

 

Makuja on monia enkä haluaisi olla ilkeä mutta olin todella pettynyt Valion sokeroimattomaan glögiin. Väittäisin että 90-luvun buumi aspartaamituotteiden kanssa on jättänyt makuaistiini unohtumattoman jäljen ja se saattaa olla yksi syy miksi en pitänyt tuotteesta. Äkkimakea aspartaamin maku entisajan FunLighteista ja Vitalineoista syntyi uudelleen juodessani Valion glögiä. Tai sitten musta on tullut aikuinen ja tykkään vain tummemmasta ja mausteisemmasta juomasta.

Marlin sokeroimaton Premium glögi oli sellainen herkku, että sitä voisi illassa juoda useammankin lasillisen. Sokeroimattomaksi siinä on kuitenkin kaloreita 16 per 100 ml ja jos juo kaksi 2,5 desin kuppia niin tulee nauttineeksi 19 grammaa sokeria joka vastaa noin 8 sokeripalaa. En tiedä sopisiko dieettiläisen imeskellä illan aikana sellaista määrää sokeripaloja? Valio nokittaa Marlin jäämällä 6 sokeripalaan vastaavalla määrällä juomaa.

Summa summarum: Makutestin voittaja: Marli Premium sokeroimaton Glögi. Onneksi olkoon!

(Ps. Tästä hyvästä poikkesin ruokavaliostani 56 kalorilla.)

IMG_20131020_190024

 

Ennen illan glögivertailua kävin iltapäivällä salilla. Treenasin kovan olkapäätreenin ja ojentajatreenin ja rintaa pumppailin kevyesti päälle. Tein myös treenin päällä säälittävät 80 liikettä vatsoille vaikka enemmänkin tarvis. Sitten poljettiin pyörää höntsäillen 20min ja juteltiin mukavia. En tiedä tuliko hiki mut joskus näin… :) Aina ei tarvi polkea verenmaku suussa vaan voi palautella ihan rauhassa! Treenin jälkeen näpsittiin pari posekuvaa ja suuntasin kotiin kokkamaan lisää seitiä.

IMG_20131020_194003

IMG_20131020_193620 IMG_20131020_193501 IMG_20131020_193544 IMG_20131020_134820 IMG_20131020_193329 IMG_20131020_193918 IMG_20131020_141853 IMG_20131020_142551 IMG_20131020_152810 IMG_20131020_152904 IMG_20131020_153105

Edellisen postauksen kuvista poiketen mulla oli tänään Apetit seitifileitä ihan kokonaisina fileinä verrattuna perjantain Rainbown seitifileeseen annospaloina. Annospalat on jotenkin puristettuja ja leikattuja paloja ja vaikka ovatkin paketin mukaan fileestä niin tätä oli miellyttävämpi syödä kun kala on ihan oikean mallinen ja oloinen. Ei tuu sellainen fiilis et mitä tässä on ;) Kommentteihin kirjoitinkin jo reseptiä joka kuuluu niin että fileet (tai palat) laitetaan pitkän malliseen vuokaan jonka päälle kiinnitetään folio. Sitten uuniin 30-35min 200 asteessa ja ihanan mehukas kala on valmis, eikä lopputuloksesta tule folion ansiosta yhtään kuivaa. Päälle oliiviöljyä ja avot. Kalaan laitan mausteet jo ennen uuniin menoa eli esimerkiksi merisuolaa, valkosipulirouhetta ja yrttisekoitusta.

IMG_20131020_165234 IMG_20131020_191700 IMG_20131020_191746 IMG_20131020_191838

 

Bonnen soseista on myös kyselty paljon sillä ne näkyy mun ruokakuvissa todella usein. Yhdistän näitä sokerittomia ja lisäaineettomia soseita marjojen kera mun aamupalaan ja välipaloihin. Bonne on pieni kotimainen yritys ja sitä on tällä hetkellä ainakin S- ja K-ryhmän suuremmissa ruokakaupoissa ja soseet löytyy useimmiten hillohyllyltä. Banaanisosetta käytettiin myös perjantain vadelmakakussa ja oikeastaan nuo kaikki sopii leivontaan todella hyvin. Mun suosikkeja on hedelmäsoseet joissa maku on marjoja makeampi. Persikka, mango ja omena on kaikki hyviä! Uusia makuja on myös tulossa ja kerron niistä lisää kun pääsen kokeilemaan!

IMG_20131020_191208 IMG_20131020_191232 IMG_20131020_191353 IMG_20131020_191507

 

Tontilla käytiin piirustusten kanssa katsomassa puita, jotka voisi säästää rakennusalan ulkopuolella. Meidän tuuri oli et kaikki kauniit männyt on juuri keskellä siinä mihin talo ja autokatos nousee ja se mitä pienelle pihalle jää on miltei puutonta kohtaa jossa kasvaa yksi vaivaisen näköinen kuusi. Niin tylsää! Onneksi pihan takaosaan joka on kaupungin aluetta jää paljon puustoa ja se on kaavassa merkittyä suojelualuetta. Se vaan ei oo virallisesti meidän pihaa mutta onneksi saamme näkymästä nauttia ja se on se mitä olohuoneen suurista ikkunoista näkyy :)

Istuskelin sitten mielikuvitusolohuoneeseemme nojatuoliin. Tuohon se suunnilleen tulee :)

IMG_20131020_173835 IMG_20131020_174608

 

Anoppilassa poikkesin omista eväistä ja söin hirvenlihakeittoa ja arvioin silmämääräisesti (ahmin 2 lautasellista) mulle ohjeen mukaan kuuluvan määrän lihaa ja perunaa. Ihan kelpo dieettisafkaa koska juuri näitä söisin muutenkin! En nyt tiedä tuliko 300g perunaa ja 130g lihaa mutta melkein varmaan ja onhan se kivaa syödä puhdasta ruokaa jos sitä jossain tarjotaan. En siis aio nipottaa tällaisen tilaisuuden tullen. Jäipähän huomiselle kaksi punnittua seiti-riisiä!

Koiria ulkoiluttaessa huomaan ihastelevani (ja kauhistelevani) kaikenlaisia juuri rakennettuja taloja ja samalla mietin ratkaisuja joista itse pidä. Pian alkaa olemaan perusreitin varrelta kaikki kodit katsottu joten pitää ehkä laajentaa reviiriä.

IMG_20131020_163952 IMG_20131020_163403

 

Sellaista tänne! How You Doin’?

Anna

18 vastausta artikkeliin “Glögivertailua”

  1. Nyt pitää Marlia kokeilla. Olen vannoutunut Valion sokerittoman glögin nautiskelija. Joskus oli muitakin kevytglögejä. Voi olla vieläkin, en tiedä. Osa oli niin huonoja, että Valion versio tuntui aivan herkulta niiden jälkeen.

    • Mä en eilen muita huomannut mutta isommassa kaupassa kuin Alepa saattais ehkä olla! Pitää pitää silmät auki ja jatkaa testailua jos löytyy :)

  2. Yyh, mä en tykkää glögistä muutenkaan mut kiva vertailu enivei! Melkein tekis mieli opetella juomaan glögiä ihan sun takia, kuulostaa niin kivalta rituaalilta näin joulun alla :)

    Hitsi kun sä saat seitin näyttämään hyvältä! Tuota foliosysteemiä täytyy kyllä testata ;)

  3. Musta noi kalan näköiset seitifileet on kans ihan jees. Kaikki kuutiot ja paloiks puristetut ei vaan maistu yhtä hyvältä. Lidlistä ostan yleensä tota kalan näköstä ja paistan pannulla. Pitää kyllä kokeilla tota uunissakin kun kuulostaa niin hyvältä. =)

  4. Marli on ollut mun suosikkiglögi jo vuosia mutta tuota sokeritonta versiota ei ole tullut vielä kokeiltua. Ehkäpä täytyy se testata tässä joulun alla. Yhtä asiaa olen muutamaan otteeseen blogiasi lukiessani miettinyt. Miksi käytät ulkoista tukea (kuten tässä postauksessa pystypunnerruksen kanssa) kun se pelaa kaikki keskivartalon lihakset pois töistä? Eikö olisi tärkeää saada oma keskivartalo vahvaksi, jotta ulkoista tukea ei tarvita ennen kuin vasta todella suurilla painoilla tehtäessä?

    • Mietin ihan samaa. Ja toinen mitä mietin oli, että miksi vatsoille 80 liikettä? Vatsalihashan on lihas siinä missä muutkin lihakset, etkä varmaan muitakaan lihaksia hinkkaa tuohon tapaan?

    • Mullakaan ei missään treeniohjelmassa ole ollut järisyttäviä määriä vatsalihaksia, itse asiassa yllättävän vähän siihen nähden miten itse luulin että niitä ”pitäisi” hinkata. Eli ennenkun on mitään tietoa tavoitteellisesta treenaamisesta, niin monet tekee 100-200 vatsalihasta päivässä kun koittaa vatsamakkaroita pois (ja pieniä lihaksia treenaamalla se rasva ei sieltä toki juuri pala). En tosin itse ole noita määriä ikinä viitsinyt tehdä ;) Saman kuullut minäkin, ettei vatsojakaan tulisi ylenmäärin treenata, mutta toisaalta en tiedä enää mitä uskoa, koska saan joka puolelta niin erilaista infoa. Ota näistä enää selvää. Pitää vaan selvittää mikä itselle toimii ja se ei välttämättä aina ole helppoa.

    • Katja: Tein tuossakin kolme sarjaa ensin ilman ja sit kaksi sarjaa vyön kanssa koska tuo paino oli mulle suuri. Samalla tavalla teen vaikka maastavedossa :)

      Hmm: se oli läpppä! Valmentajan kanssa tehtiin maanantaina 20 ja olin ihan rikki. 80 on jo paljon mutta mulle jolla on tällainen mummy tummy niin enemmänkin tarvis tehdä, säännöllisesti ;)

      Johki: joo ei se määrä vaan laatu! :) Ja esim. staattisia pitoja ei tarvii kovin montaa ees tehdä per treeni niin kehittää kyllä!

  5. Oih, alkoipas tekemään mieli glögiä, kun luin tän jutun..täytyy painella kauppaan ja ensi viikonloppuna nauttia glögiä :) Hitsi ite en pysty seitiä enää syömää tuollain ”naturel”, jotenki oon saanut siitä yliannostuksen aikanaan :D

  6. Voi kun alkoi haluttoman glögiä ja päästä liikkumaan, mutta eipä tässä flunssan kourissa tehdä yhtään mitään! Järki loppuu, kun torstaista asti maannut vain kotona.. Luulin että alkaisi olla jo ohi, mutta mitä sitä turhia. :(

    • No voi pöh, mut glögiähän vois juoda kipeenäkin ;) Pyydä joku tuomaan sulle! Paranemisia kovasti sinne päin! :)

  7. Nam…kaapista löytyy viime joululta jäänyt purnukka tuota Marlia, pitää kyllä illalla lämmittää ja nautiskella. Rupes niin tekee mieli!
    Hei saanko kysyä sun mielipidettä seuraavaan:
    Mua kyllästyttää salitreeni niin kovin ja oon miettinyt että minkälaisilla treenimäärillä saisin nykyisen lihaksiston pysymään jos vähentäisin treeniä?
    Tällä hetkellä on jo muutama viikko löysempää tekemistä takana…rakastan lenkkeilyä yli kaiken ja syksyä myös. Tekisi mieli vaan ulkoilla ja lenkkeillä ja sisällä painojen kanssa puurtaminen ei nyt yhtään nappais. Saatikka kun hiihtokelit alkaa :)
    Teenkö mä itselle ja lihaksilleni karhunpalveluksen jos keskityn rasvan sulatteluun ja oikeanlaisen ruokavalion opetteluun vähemmällä salitreenillä ja enemmällä lenkkeilyllä? Vai onko sinne salille vaan vääntäydyttävä puoliväkisin? Ruokapuoli mulla jostain kumman syystä pysyy paremmin hallussa kun en keskity salitreeniin.
    Muutkin saa vastailla jos tietoa/kokemusta asiasta löytyy..

    • Mä neuvoisin liikkumaan niin kuin tuntuu mielekkäältä. Tee just sellaista mistä nautit äläkä ota paineita liikunnasta suorittamisena. Lenkkeilyllä ei kroppa muokkaannu samalla tavalla kuin kuntosalilla mutta jos sulla ei oo suuria tavoitteita esimerkiksi kasvatella käsivarsia niin juoksu ja etenkin hiihto jossa tulee treeniä sekä ylä- että alavartaloon pitää kyllä kropan kunnossa.

      Kuntosali tietysti tukee kaikkia muita lajeja ja jos noiden lisäksi pääset esimerkiksi kerta viikkoon salille tekemään koko vartalon treeniä niin varmasti lihasmassa säilyy. Jos jaksat kaksikin kertaa käydä niin sitten voisit toisen kerran painottaa sille ylävartalolle, käsille ja selälle.

      Mukavaa talven alkua ja hiihtolenkkejä heti kun lumi tulee! :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta