Liikuntakuulumisia

IMG_20130801_175539

 

Aina välillä kysytään tarkempia yhteenvetoja liikunnasta mitä oon tehnyt painonpudotukseni eteen ja miten muutos on onnistunut. Ihan alussa aloitin lenkkeilemällä. Sauvakävelin ja käytin koiria lenkillä. Pikku hiljaa mukaan tuli salitreeni ja alkuvuodesta 2012 kävin jonkun verran kuntosalilla, kunnes keväällä unohdin sen muutamaksi kuukaudeksi. Kesällä huomasin, et salille on mentävä jos haluan laihtumisen lisäksi muokata kroppaani ja saada lihaksiin muotoja. Loppukesästä palkkasin Minna Pajulahden joka teki mulle ohjelmat ja vuoden loppuun saakka treenasin keskimäärin 3 kertaa viikossa salilla ja sen päälle 1-3 lenkkiä tai treenin jälkeistä lyhyempää aerobista. Välillä kovempia viikkoja ja välillä kevyempiä! Suurempia treenitaukoja väliin ei kuitenkaan tullut.

IMG_20130801_200038

 

Tällaisena pitkänhuiskeana tyttönä mun vemmelsääret on olleet hyvät juoksuun vaikka kunto ei ois muuten kauhean rapea. Yleensä lenkkeilen kävelemällä jo ihan sen vuoksi et se on mulle arkiliikuntaa koiraperheellisenä. Joskus tulee tunne et tänään on kevyt askel ja nappaankin Helmille juoksuvaljaat ja käydään juoksemassa. Tykkään hirmuisesti juoksemisesta ja oon aina suhtautunut siihen todella rennosti. En oo koskaan noudattanut minkäänlaista juoksuohjelmaa tai lähtenyt tavoittelemaan sen saralla mitään kummempaa vaan juoksen silloin kun on se fiilis! Se voi olla ilta syyssateisessa säässä tai kesäyö jossa aurinko paistaa edelleen ja hyttyset tarttuu kieleen. Juostessa kuuntelen aina musiikkia ja voisin sanoa et melkein aina saan sellaisen flown, että endorfiiniryöppy on taattu.

IMG_20130531_192224 IMG_20130531_192550 IMG_20130531_195235

 

Nyt kun teen töitä personal trainerina niin juoksen myös asiakkaiden kanssa ja esimerkiksi postauksen kaksi ensimmäistä kuvaa on eiliseltä. Juostiin asiakkaan kanssa reilu tunnin lenkki ja sen päätteeksi en ottanutkaan lähintä bussia kotiin vaan juoksin vielä hetken kunnes 2 tunnin ja 10 minuutin kohdalla hyppäsin metroon ja siitä vielä bussiin. Kun on hyvä flow niin ei kannata lopettaa ;)

loppumatka bussilla ;)
loppumatka bussilla ;)

Eilinen lenkki oli selkeästi tavallista pidempi ja oon huomannut sen,  että ruoalla on todellakin merkitystä. Keskiviikon crosstraining -treenien jälkeen olin todella nälkäinen. Söin pastaa, raakasuklaata, pullaa ja mehua ;) Tuntui et nyt hiljattain uudelleen aloitetut aamuaerobiset saa mut todella nälkäiseksi ja jos en lisää ruokaa koneeseen niin en jaksa urheilla kunnolla. Eat to perform -sanotaan ja se on ihan totta! Millään kitukaloreilla ei jaksa liikkua ja liikunnasta menee ilo jos alkaa heti huippaamaan päästä. Ja eihän siinä ois puhettakaan et millään reilulla tuhannella kalorilla jaksaisi juosta kahta tuntia. Ei siihen tietysti pullaa tarvitse mut jos niin käy, niin urheilemalla voi korjata tilanteen ilman tunnontuskia. Yhtälö on yksinkertainen: saanti-kulutus=kokonaistulos.

Yleensä syön hiilihydraatit vasta päivällisellä mut eilen syötiin lasten kanssa ulkona lounasta ja tilasin lohipastaa. Ei siis ihme et oli askel kevyt ;) Food is fuel!
Yleensä syön hiilihydraatit vasta päivällisellä mut eilen syötiin lasten kanssa ulkona lounasta ja tilasin lohipastaa. Ei siis ihme et oli askel kevyt ;) Food is fuel!

IMG_20130801_131456 IMG_20130801_131517 IMG_20130801_131535

Mutta jotta ei tulisi väärä kuva niin juoksu on siis pieni osa mun tavallista liikuntakalenteria. 40% tulee kuntosalista, 40% lenkkeilystä noiden rekkujen kanssa ja 20% jotain muuta kuten juoksemista, poserausharjoituksia tai jotain tavallisesta poikkeavaa kuten tuo crosstraining- ja porrasjuoksukokeilu jne. Tärkeintä on löytää sellainen liikuntamuoto joka sopii sulle ja omaan arkeen ilman suurempi ponnisteluja! Hyötyliikuntaa voi olla esimerkiksi nuo koirien ulkoilutukset tai lastenvaunujen kanssa lenkkeily. Myös kotitreenaaminen on vaihtoehto kuntosalille ja tietysti kaikenlaiset ryhmäliikunnat, tanssitunnit ja muut harrastukset auttavat painonhallinnassa! 

IMG_20130802_130243 IMG_20130802_130332

IMG_20130801_121322

IMG_20130801_143942 IMG_20130801_143851 IMG_20130801_143818 IMG_20130801_121502 IMG_20130801_143457 IMG_20130801_143659 IMG_20130801_143416

 

Sitten nuo postauksen suloisimmat kuvat eli eilen käytiin lasten kanssa Monnan luona katsomassa uutta koiranpentua! Gere on 10 viikkoinen labradorinnoutaja ja siitä tulee isona opaskoira. Lapset villitsivät pentua ihan täysin joten toivottavasti Monna on jo toipunut tuosta ”rauhallisesta” kahvihetkestä :D Itse sain Gereltä mojovimmat suukot aikoihin joten näillä taas jaksaa <3

IMG_20130801_144035

 

Mitkä on teidän lempparilajejanne?!

Ihanaa viikonloppua kaikille! 

 

 

Anna

13 vastausta artikkeliin “Liikuntakuulumisia”

  1. Käyn kaikista mieluiten salilla ja treenaan kolmejakoisella ohjelmalla, jota pyrin rukkaamaan aina kehityksen mukaan. Aerobisesta juoksu on täysin pannassa, en voi polvivamman takia juoksemaan, kävelystä en pidä lainkaan -noh sauvakävely maastossa on kivaa. Eli minä pyöräilen maantiellä tai maastossa. Olen ostamassa itselleni kunnon maantiepyörää. Talvella hiihdän :)

  2. Kesä on mennyt salilla 4 kertaa viikossa ja nyt vaihtu ohjelma 3-jakoseen. Iltaisin koiran kanssa reippaita lenkkejä ( eka puoli km ihan rauhassa koiran mukaan ja sitten loppuvatkin keskivaihti semmosta 6.5km/h eli suht reipasta).

    Syksyn tule päästään mun lempparilajin eli kiipeilyn ja ilma-akrobatian pariin! Oon treenannut nyt niin huolella koko kesän, että pitäis kankaissa ja trapetsilla roikkumisen olla tuplasti helpompaa kuin mitä keväällä! En malta odottaa!!

    Juoksusta en niin välitä. 10 km menee tuntiin ja allekin, jos joku on kirittämänä vieressä, mutta yksin lopetan kilsan kohdalla, ei vaan kiinnosta :/

  3. Sillon kun aloitit painoa pudottaan niin kävitkö jo alkuun juoksemassa/hölkkäämässä vai vasta sitten kun kiloja oli jo pudonnut?

    Haluaisin niin kovasti hölkätä/juosta, mutta alkaa aika nopeasti pistämään kylkeen. Olisko tähän mitään vinkkejä?

    • Ei kun aluksi vain kävelin! En ois kyllä yli 90kilolla jaksanut paljon juosta, puhumattakaan mun salibandyssä runnotuista polvista :D Aloitin jossain vaiheessa kun painoa lähti mut en muista enää tarkalleen milloin!

  4. Itse oon AINA vihannut liikuntaa, enkä oo saanu siitä minkään näköisiä kiksejä! ..paitsi nyt! Oon löytänyt kuntosalitreenaamisen ja nautin kun pääsen tekemään kunnon ”miesten liikkeitä”! Jumpat ei oo mua koskaan kiinnostanut, eikä kiinnosta nytkään, mutta haaveilen nyt taas -18kg kevyempänä aloittavani Capoeiran uudestaan! Harrastin sitä joskus ylä asteella eli tosi kauan sitten! Lukiossa ei riittänyt aikaa liikunta harrastuksille, eli siinä sekin harrastus jäi. Nyt en kuitenkaan voi olla viikkoa ilman kunnon kuntosalitreenejä! :) Haaveilen samanlaisesta habasta kun sulla on! ;) Kärsivällisellä treenillä sinne vielä päästään!! :) Nyt on taas löytynyt kesän kadoksissa ollut motivaatio ja painonpudotus voi jatkua :) Tsemppiä syksyyn!

    Terkuin Sanna

    http://www.pudotus.blogspot.com

  5. Lemppariliikuntaa minulle on kahvakuula- /trx- / kiertoharjoittelutunnit + kävely (yleensä työmatka 4km) ja melko uutena salilla käynti. Salilla käyminen on kyllä ehdoton ( tai muu rankempi ja toistuvampi lihaskuntotreeni), jos haluaa muokata kroppaa enemmän. Itsellä hakusessa kiinteämpi kroppa ja hyvä mieli! ;D

    Kivaa viikonloppua!

  6. No multa nyt on varmaan turha kysyäkään mikä on lempi laji tai mistä mun liikunta pääasiallisesti koostuu, mutta vastaan silti että KUNTOSALI :) Näin ei toki ole aina ollut, vaan minäkin aloittaessani tämän ”urheilijaurani :D” lähdin ihan siitä, että palkkasin PT:n joka teki mulle tarkat ohjelmat, opasti ruokavaliossa jne. Näihin ohjelmiin kuului tasaisesti aerobista ja kuntosalia. Aerobinen koostui lähinnä siitä mistä mä diggasin eniten, eli spinning oli siihen aikaan se mun juttu :) Siitä sitten innostuneena ja vähän yllytettynäkin otin haasteen vastaan ja liityin juoksukouluun jonka jälkeen juoksinkin ihan hirmuisesti ja juoksu olikin mulle se juttu pitkään ja juoksin parit puolimaratonit. Täyttä maratonia en ehtinyt lähteä tavoittelemaan kun punttisali vei voiton. Ja tällä tiellä ollaan. Nyt siis kohti kisalavoja. Tämä on kaikkinensa ollut noin vajaan kymmenen vuoden projekti :) ja jatkuu edelleen! Ylipainosta en ole koskaan kärsinyt, mutta ole ollut sellainen niin sanottu laiha lihava, eli rasvaprossa kuitenkin suhteellisen korkea vaikka olinkin hoikka :/ Muutosta on siis tapahtunut, vaikka painoa ei olekaan pudotettu päinvastoin, sitä on kasvatettu, lihaksella ;)

  7. Onpa hankala nimetä vain yhtä tai muutamaa lempparilajia. Kun aloin ajatella asiaa, huomasin, että tykkään aika monesta jutusta ja teen vähän kaikkea. Suurimman lohkon mun liikuntapiirakasta nappaa kuitenkin kuntosali tällä hetkellä. Sitä täydentää juoksu, kävely, pyöräily, kaikenlainen luontoliikkuminen, hiihto, uinti, jumpat ryhmäliikuntatunneilla ja kotijumpat, kahvakuulailu, ratsastus… mitähän vielä? Osaa noista lajeista tulee tietysti harrastettua liian vähän, enemmänkin haluaisin. Ulkona pitäis viettää enemmän aikaa. Himoitsen kaikkea ulkona tehtävää rääkkiä, haaveilen porrastreeneistä ja mäkivedoista, mutta en ole vielä löytänyt tarpeeksi pitkiä portaita tarpeeksi läheltä. :) Kotona on tietty portaat ahkerassa käytössä ihan luonnostaan, mutta harvemmin tulee siinä treenattua. Mäkivetoja teen aina, kun tulee sopiva mäki kohdalle lenkkireitin varrella.

    Suloinen tuo Gere! <3

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta