Liikaa lihasta?

Kävin eilen mun miehen kanssa yhdessä perinteisellä perjantai-illan jumpalla ja tällä kertaa käytiin Malmin EastBodylla. Lapset mummolaan ja laatuaikaa yhdessä hikoillen ;) Samalla sain vähän tekniikkatarkistusta muutamiin liikkeisiin jotka on haastavia ihan kokeneillekin treenaajille. Näitä on mm. rinnalleveto + yhdistetty pystypunnerrus ja maastaveto. Saliharrastus on haastava, sillä siinä riittää jatkuvasti opittavaa. Mun oma salitausta on ollut sellainen, että oon käynyt epäsäännöllisesti säännöllisiä jaksoja salilla jo 15 vuotta. Aina on harrastus jäänyt jäihin ja pahimmillaan tauot on kestäneet vuosia. Itse laskisin, että oon treenannut tavoitteellisesti vasta viime kesästä jolloin sain ensimmäisen oman ohjelmani Minna Pajulahdelta. Viimeisen vuosia pitkän tauon jälkeen treenikuukausia on siis takana vasta 8 kuukautta!! Kun aloitin laihdutusprojektia viime vuoden alussa niin saatoin käydä salilla silloin tällöin ja laihdutin enemmän lenkkeilemällä. Yleensä tuli lähdettyä salille aina kun Sara sai tsempattua mukaan, mutta varsinainen kipinä syttyi vasta kesällä, kun painoakin oli lähtenyt jo jonkin verran.

Silti tiesin jo alun alkaen, että olen sisimmiltäni punttimimmi. Se on harrastus jonka pariin olen palannut aina, kun olen huomannut että olen ajautunut fyysisesti huonoon kuntoon. Vaikka harrastus onkin ollut siis katkolla ja valitettavan usein päässyt unohtumaan on siitä jotain jäänyt lihasmuistiin. Liikkeitä opeteltaessa lihakset ja aivot työskentelevät yhdessä, hermotus kehittyy ja liikeradat alkavat tuntua luontevilta ja vaativat vähemmän keskittymistä. Tämä lihasmuisti parantaa tekniikkaa ja mahdollistaa suurempien painojen käyttämisen taloudellisemmin. Suuremmat painot taas tietävät suurempia lihaksia ;) Yksi teoria on myös sellainen, että lihasmuistin kannalta oleellinen tekijä on lihassolujen tumien lisääntyminen. Harjoittelun loputtua tumat eivät häviä mihinkään. Harjoittelun alkaessa uudestaan nämä antavat hyvän boostin solujen nopeaan kasvuun, mutta tuosta teoriasta en ota mitä vastuuta. Niin tai näin, aikaisemmasta harjoittelusta on selkeästi hyötyä! Oon itse kasvattanut huikeasti mun lihasten kokoa näinkin lyhyellä treeniajalla. Vai johtuuko se niin sairaan hyvästä bulkista?! :)
Eilinen treeni oli jälleen kerran hikeä ja kyyneleitä ja tein sitä pitkälle kaksi paitaa päällekkäin. Tykkään siitä, että saan kunnolla lämmön päälle ja hien virtaamaan ja vähennän vaatetta vasta sitten kun olo on liian kuuma. Siitä sitten loppuun saakka ja suuri kulutus on taattu. 
 
Oon katsellut paljon eri fitnesslajien edustajien kuvia. Fysiikoissa on paljon eroa ja jos vertaa suomen tyttöjä ja kilpailuja maailmalla on niidenkin välillä eroja. Omaa silmääni miellyttää eniten bikini fitnessin ihanteellinen vartalonmalli, on niilläkin tytöillä sitä lihasmassaa. Omassa vartalossani suurinta kehitystä vaatii ehdottomasti pakarat, takareidet ja keskivartalo. Toivon että vuoden kuluttua niiden kehityksessä on tapahtunut ihmeitä! ;) 
 
 
 
 
 

Viimeksi kun olin fitnessliiton leirillä marraskuussa niin kyselin sen perään voiko lihasmassaa tulla liikaa jos lajina on bikini fitness. Mulle vastattiin että ei missään nimessä, sillä lihasten saamisessa kestää tuskastuttavan kauan. Oon sitten veivannut punttia sydämeni kyllyydestä ja teen näin jatkossakin. Liiton leireistä puheenollen, oon todella onnekas että ehdin saamaan paikan maaliskuussa järjestettävältä IFBB bikini fitness kilpailuun valmistavalta treenileiriltä. Sen pitää IFBB:n bikini fitnessin päävalmentaja, maailmanmestari Anna Virmajoki. Paikat leirille menivät kahdessa päivässä! Askel kerrallaan mun fitnessunelma on lähempänä. Jos tämä vuosi menee kehityksen kannalta yhtä hyvin kuin edellinen, saattaa jo vuosi 2014 olla mun kisavuosi! Ja tää harrastus ei alkanut tisseistä, ripsistä tai bikinien värin valinnasta vaikka tuota ”biksua” tuleekin nyt joka tuutista…

Anna

57 vastausta artikkeliin “Liikaa lihasta?”

  1. Mä niin ihailen sua :)
    Olet samanikäinen kuin minä ( itse olen vm. -82 ) ja noin päättäväinen!
    Itse aloitin kans laihduttamisen lenkkeilemällä ja sillä jääkaapin sisällöllä. Laihduin -26kg ja menin vähän takaperoisesti kun se rauta alkoi nyt vasta tuntumaan omalta. Fitfarmin litessä olen nyt InShape ryhmässä ja jouduin tankkaus ryhmään, koska haluan lihasmassaa.
    Jaloissa on hyvät lihat jo, vaan yläkroppa on rasvaton.
    No, kesää kohden mennään, tankataan nyt ja tiristellään sitten likempänä kesää ja toivotaan että tulee edes hitsen sitä lihasta :)

    Sä näytät upealta!! Kun katsoo sun vanhoja kuvia, niin ei sua samaksi naiseksi tunnistaisi! Minun mielestäni olet paikkasi lavalla ansainnut!
    Itse en kehtaisi lavalle nousta, vaikka ehkä hitusen siitä haaveilen.

    Niin upeaa työtä. Ja nuo käsivarret, NAM!! :)

    • No mut sullahan pyyhkii ihan yhtä hyvin ;) Onnittelut hurjasta muodonmuutoksesta :) Puntilla saat nyt kroppaan kaipaamaasi muotoa ja sit vain rohkeasti unelmia toteuttamaan jos sellaisia on! :))

  2. tota pidätkö koskaan LEPOPÄIVÄÄ liikunnasta koska en ole niissä vkoliikuntapäivityksissä nähnyt AINUTTAKAAN merkintää lepopäivästä? eikös ”huippu-urheilijoillekin”sellainen kuuluisi vai onko jatkuvasta liikunnasta tullut pakkomielle :O eli toisinsanoen lähtisitkö 30 asteen pakkasellakin lenkille?ja vaikka hirveessä ukkosenilmassa? ja mites ootko tuota hiihtoo tai luistelua kokeillu aerobisena vai onko sun aerobiset aina lenkkejä koiran kanssa?

    • Ootko katsonut jotenkin väärin? Mulla on joka viikko 1-2 lepopäivää ja ne näkyy siis niissä sunnuntain postauksissa joissa on ”viikon liikunnat”. Niissä on vain päivän kohdalla tyhjää jos ei oo treeniä :) Ei lue erikseen et lepopäivä :) Itse tykkään laskea myös et on kevyempi lepopäivä jos on esim. vain 30 minuutin rauhallinen kävely, toki totaalilepopäiviäkin löytyy ;) Koirien lenkityksiä en laske aerobisiksi vaan teen aamulenkit yksin, pysyy syke ylhäällä paremmin kun ei tarvi kahden koiran takia pysähdellä. Pissalenkit on erikseen ja ne ei oo mun treenejä!

    • Onko anonyymin pakko tulla huutaan tänne..

      kysynpä vaan.

      Anna, oikeesti uskomatonta kehitystä! Keskivartalokin hoikistunut huomattavasti :)

    • no mitäs se toinen ano täällä sitten huutelee? Anna ei ole kieltänyt kommentoimasta mitään ja ottaa vastaan myös kritiikkiä

    • Eli siis enimmillään sulle kertyy päivässä liikuntaa salitreenin+aamuaerobisen ja koirien lenkittämisen verran.. että päiväkulutus lienee sellasta 2500kcal luokkaa,minimillään ainakin2000.. välillä oon miettinyt onkohan elimistösi säästöliekillä..toisaalta tässä vaiheessa kun normipaino saavutettu,painon pudottaminen haastavampaa.
      ps-noista fitness mallikuvista.. toi 1.oikeelta on mun mielestä järkky..en osais nähdä sua ihan tollasena muskelimuijana mutta kukin tyylillään jos miellyttää :)

    • Noniin, rauhoitutaan täällä ;) Yleensä ottaen netiketissä caps lock mielletään huutamiseksi ja ehkä tuo ensimmäinen kommentti oli tosiaan vähän ”paasaava” isojen kirjaimien vuoksi. Ehkä anonyymi ei vain tiennyt tällaisesta käytännöstä? Asia tulisi perille ihan pienilläkin kirjaimilla ja vaikuttaisi siten hieman ystävällisemmältä… Kaikki asialliset kommentit ja kysymykset ovat kuitenkin sallittuja :)

    • k.23.02 kommentoineelle:

      Juu mun ihannehan oli se vasemman puoleisin siis ;) Et en oo laisinkaan kiinnostunut kehonrakennuksesta!! Juu niinä päivinä kun teen sekä salin et aamulenkin niin tulee enemmän liikuntaa. Jos oon ihan naatti niin voin onneksi passata koirien lenkittämisen mun miehelle kun meitä on kuitenkin tässä molemmat :) Kulutus ”säästöliekki” on jossain määrin varmasti iskenyt, oon laihduttanut yhtäjaksoisesti 13kk!!! Kaikkeni teen, että tekisin homman mahdollisimman oikein ja aina on parantamisen varaa. Toisen kenkiin on tosin vaikeampi astua ja on helppoa heitellä neuvoja mitä pitäisi tehdä :D

  3. Voi ei nuo brasil sulin pöksyt on ihanat.. mää tänään jo innostuin laittamaan gazozilla ne ostoskoriin, mutta sitten kirpaisi toimitusmaksu niin jäi tilaamatta.. tekis niiiin palijo mieli tilata nuo puna raitaset ja ne black&white pöksyt. arrarr lopetan opiskelut ja meen töihin että raaskii kaikkia kivoja reenikamppeita ostella :D

    • Äh ne on :D Mut jos tilaat kahdet niin silloinhan ei tuu enää postikuluja ;) Se raja on satasen..? Reenivaatteet on kyllä sellainen johon sais uppoomaan ;)

  4. Moi!
    On sun haukkari aika mukavan kokoinen jo =0)! Minkä painoisilla painoilla teet sarjoja ( vai millai se kysytään…=0)? Ihan tota haukkaria ajattelin.

    Se on hienoa huomata, että joku harrastus/liikunta on ollut sellainen, että sen parista itsensä löytää aina uudestaan, vaikka aikaa kuluisi siinä välissä vuosia =0)Itselleni sellainen harrastus on ratsastus/hevoset yleensä =0)Vaikka menis muutamia vuosia, ettei olis hevosta nähnytkään, niin silti ne tuntuu ihan ”omalta” kun sinne selkään menee. Lihasmuisti on ihmeellinen asia =0D

    HV76

    • Oi kun en meinaa yhtää muistaa. Superdieetin kuntopiirissä on vain yks hauisliike eli tuo hauiskääntö ja siinä teen tuon 20 toistoa niin et aloitan 20:llä ja loput 16kg:lla. En oo nyt kuukauteen muita tehnytkään niin äkkiä unohtuu nuo treenipainot :D

    • Ok, jotain suuntaa antavaa kuitenkin =0) Ajattelin ku ittelläni tollanen ”pumppitanko ja levarit” niin mietin, onko ne tarpeeksi painavat, jotta saisin jotain lihasta niillä ittelleni aikaiseksi( joku 20 kg niissä varmaan se perussatsi) =0)

      HV76

  5. Huh huh, vaik sentin meillä onkin melko samat, niin kyllä sen huomaa että oot mielettömän paljon timmimpi paketti ku tää täällä! Ihanat kädet sulla!

  6. Lepopäivät ovat tietty tärkeitä ja kyllähän sinulla ihan hyvin niitä tulee. Itsellä tulee kyllä merkattua lepopäiväksi jos päivän ainoaksi liikunnaksi jää aamun lyhyt aerobinen lenkki. Sehän on vaan rasvanpolttoa! ;) Yleisesti ottaen en juuri suunnittele lepopäiviä etukäteen. Niitä tulee väkisin kuitenkin kun ei joka päivä ehdi harrastaa liikuntoja muun elämän takia. Saattaa siksi tulla välillä tosi epätasaisesti noi omat lepopäivät. Sulla on kyllä aika jäätävät noi kulutuslukemat. Ite en ole ikinä saanut tunnin treenissä palamaan eli 500 kaloria. =)

    • Onpa kaks samanlaista nimimerkkiä peräkkäin :D Melkein! Mun mielestä fitfarmilla sanottiin et lepopäivänäkin voi käydä aamulla tekemässä lyhyen kävelylenkin ja et se on silti ”lepopäivä” :) Mulla sama juttu, yleensä tähtään ne viikonloppuun (ainakin toisen) ja yhden keskelle viikkoa mutta ne vaan tulee arjen mukaan sit johonkin! :)

      Mä oon alaknut jo epäilee tuota sykemittaria, voikse olla?! :D

    • Mulla on samanlainen sykemittari kuin sulla ja pääsen salitreenillä samanlaisiin lukemiin kuin sinäkin. Ennen kävin jumpilla enemmän ja siellä ei pääse noin korkeisiin lukemiin kuin salilla, paitsi Attack tunnilla.
      Mulla saattaa maastavedossa syke nousta päälle 170, joten kyllä ne kalorit kuluu..

    • Kyllähän lepopäivänäkin nyt kävellä saa, sehän on juuri sitä aerobisesta palauttavaa!
      – S

  7. Niin motivoivaa katsottavaa, ja myöskin luettavaa, ettet uskokaan! Oot tehnyt itsesi kanssa ihan huipputyötä ja ei oikeasti voi kuin ihailla. Odottelen jo sun kisalavoille nousemista innolla:)

    • kiva kuulla murunen <3 on tosi mahtavaa jos meikäläinen pystyy sua motivoimaan! Mäkin vähän odottelen, vaikka nautin itse matkastakin… <3

  8. Sun kroppa on kyllä muuttunut todella paljon tässä lyhyen ajan sisällä. Näyttää siis niin hyvältä! Yläkropan lihaksisto on jo aivan huippukunnossa, se sun unelmakroppa on jo nurkan takana. :)

    • Tosi jännää ;) Ja varmasti tuolla alakropassakin tapahtuu kokoajan mutta niitä muutoksia ei niin näe, kun rasvaa on siellä enemmän. Nyt kun kuorin vielä tuota rasvamassaa pois niin on ihanaa jos siellä ois jo jotain muotoja :) Kovaa treeniä vaan se tiimalasimalli tulee :) Tää tekeminen on niin ihanaa! Kiitos hani! :D

  9. Jee sä pääsit sinne leirille! Nyt kun laitoit noi naisten lajien vertailukuvat niin kyllä toi bf-kroppa on eniten mun mieleen. Tosin suomessa se vastaa fitness fysiikkaa :) jenkeissä on lajissa kuin lajissa tytskillä enemmän muskulaa kuin suomessa. Musta toi jenkkien bikini sarja vastaa suomessa aika lailla body fitnesstä. Ainakin vielä. Toki poikkeuksiakin on!

    Sä olet kyllä hyvin saanut lihasta vähän ajan sisään varsinkin käsiin ja etuolkapäihin. Nyt tahkoat niitö jalkoja ja tarakkaa. Olkapäihin sivu- ja takalohkoihin myös lisää lihasta niin ei tule liian etupainotteiset olkapäistä. Vatsoja painojen kanssa ja ilman. Oon ite nyt huomannut miten vatsan seutu on haasteellista saada takaisin kuosiin vaikka ennen mulla oli kunnon sikspäkki. Nyt ollaan kaukana siitä!

    Se on kyllä ihan totta että liikaa lihasta on hankala saada naturaali keinoin ellei ole geneettinen lahjakkuus. Harva meistä on :)

    Ei muuta kuin treeniä horo treeniä :D ja TSEMPPIÄ PERKELEESTI! :D

    • Juu pääsin, kiitos sulle kun laitoit sitä viestiä!! Näin on et maailman malli eroaa täällä kisoissa käytävistä ihanteista ja ihan hyvä niin ;) Mä koitan et en enää kauheesti ees treenais ihan pelkkä etulohkoa, se pomppaa jo tuosta aika paljon. Takaolkapäät ei sit millään! Nää on näitä! Peppua treenaan nyt 4 kertaa viikkoon liikkeitä vaihdellen, tai ne tulee niin usein tuossa kuntopiirissä! Ihan hyvä, siinäkin on kuukaudessa tapahtunut jo jotain silminnähtävää eroa…

      :DDD Kiitti!!!

  10. Ihan mahtavaa edistymistä :) JES!

    Millassilla painoilla ja toistoilla ja sarjoilla ja liikkeillä sä teet?
    En muista, että olisi koskaan ollut postausta ihan selkeästi sun salitreenistä.
    Toki ymmärrän, jos sulla on joku salassapidettävä ohjelma, mutta ainenkin joistain perusliikkeistä voisi olla kiva saada tietoa.

    Kyllähän tuosta kuvastakin pystyy hieman arvailemaan haukkaripainoja, mutta en ole ihan varma onko siinä vitosen vai 2,5:n kiekot.

    Tsemppiä sulle! Oot ihan mieletön pimu!

    • Kiitti =)

      Joo eli aloitin tuolla 20kg tangolla ja sit vaihdoin tuollaiseen 14kg tankoon ja 20 toistoa yhteensä. Lyhyemmän sarjan voisin tehdä ehkä 16kilolla. Harvemmin oon painoja laitellut, varsinkaan silloin kun mulla oli se oma ohjelma enkä sitä jakanut. Nyt ei oo muutakuin tuo superdieetin kuntopiiri mutta sitäkään kun ei saa jakaa niin on vaikea kertoa painot. Mut jos haluat kysyä joidenkin yksittäisten liikkeiden painoja niin kerron :D

    • Voisinpa vaikka kysyä, että mikä on semmonen paino, millä teet kolmea sarjaa ja sitten mikä on sun maksimi (suurinpiirtein) seuraavissa liikkeissä:

      – maastaveto
      – jalkaprässi
      – pohkeet (laitteessa)
      – vipunostot eteen/ sivuille
      – pystysoutu
      – ylätalja
      – hauiskääntö tangolla

      Kiitos :)

    • Kolmea sarjaa teen suunnilleen tällaisilla: Maksimeista en tiedä, en oo kokeillut.

      – maastaveto / suorinjaloin 60kg
      – jalkaprässi / kapealla 140kg
      – pohkeet (laitteessa) / en tee pohkeita
      – vipunostot eteen/ sivuille / sivulle suorin käsin 8kg, eteen esim. 10kg levypaino ja vaihdan vitoseen kun ei mee enää
      – pystysoutu /jos käsipainoilla niin yli kympit, en tarkkaan muista kun ne on sellaisia vanhanaikaisia painoja :D
      – ylätalja / eteen 45kg
      – hauiskääntö tangolla / 16kg

      Semmottii suunnillee :) Nää kaikki liikkeet ei oo oo nyt ohjelmassa niin en ihan tarkkaan muista!

  11. Oi, oi!! On sulla kyllä ihana blogi ja aina hyvä tsemppi päällä! Sait minut, ikuisen soffapotun, lähtemään salille ja tekemään oikeasti jotain tälle kasvavalle vararenkaalle tuossa tissien alla. Ja peffakin vaan leviää kun vaan istuu :( Nyt saleilu on aloitettu ja etsin vielä ”sitä oikeaa” paikkaa. Mut jatka ihana mimmi samaan tahtiin!! Näytät tosi hyvältä!! Ja mä saan sulta motivaatiota :)

    • Kiva kuulla Eija! Virtuaalitsemppi toimii mullakin ;) Mukavia treenejä ja toivottavasti sellainen ihana kotisali löytyy pian ;)

  12. heips…kysyisin nolona eikä ole pakko vastata mutta miten ja missä vaiheessa selluliitti lähtee :-( motivaatiota on mut ainakun tulee sana sellu niin mur
    olet muuten aivan paras blogisti luonnollinen ja ihana motivaattori <3

    • Ilmeisesti se lähtee ihan viimetteeksi! Joskus fitnesskisaajillakin on vielä loppuvaiheessa dieettiä mut sit se selluliittikin sulaa. Siihen auttaa myös se, että on sitä lihastakin niin ei tuu ”laihaläski”. Monilla tosi hoikillahan on selluliittiä jos ei oo treenattu vartalo. Mun tietääkseni esim. nuo fitnesskilpailijat tekee ongelma-alueille vielä esim. LPG-hoitoa, Hypoxia tai tuota Vioraa mitä itse kokeilen. Niillä saa lähteen ne ihan viimeisetkin! :)

    • No voi elämä, ainakin siis on pyydetty mainostamaan blogissa: vaippaihottumavoidetta, laihdutuskapseleita, suolenpuhdistustuotetta, Iittalaa, Zalandoa, casino-& pokeripelisivustoja ja jotain kuntohärveleitä. Lähden kyllä mukaan jos tuote/merkki on sellainen jota itsekin käyttäisin ja se sopii tänne blogiin :) Vai mitä ootte mieltä, pitäiskö ottaa ihan kaikki rahankiilto silmissä?! :D Ai kauhee! :D

  13. Oli taas tultava tuijottelemaan noita sun treeni- ja ruokakuvia, kun huomasin oman tiukan motivaation olevan vähän alamäen suuntaan menossa. Vyötärö rankaisi heti löysän muodossa, kun kolmena päivänä peräkkäin meni herkkuja. Ei määrällisesti hirveesti, mutta kuitenkin. Ja alkoakin vähän. :)
    Aika huikeet sun perustreenipainot verrattuna mun painoihin. Rispekt! Nyt alan tehdä töitä salilla minäkin, kiitos tsemppauksesta jälleen, ihana Anna. Vaihdoin palarin vähän parempaan ja lisäsin protskua päiviini muutenkin, ja heti huomasin, että haba alkoi muistaa, kuinka kasvetaan. Se on pumpissa paljon paremmin nykyään.

    • <3

      Hyvältä kuulostaa, siitä se taas lähtee! Kannattaa unohtaa nuo edelliset päivät ja keskittyä vaan tulevaan! :) Niin mäkin koitan tehdä kun on vaikeaa! Tsemppiä :)

  14. Apua musta tuntuu, että mää nyt joka postaukseen kommentoin jotaki.. *spämspämspäm* :D Mutta siis joskus tuossa vuos sitte oli tuo gfg haaste ja siinä oli nämä fat burnerit ja green tea kapselit, niin ootko sää käyttäny niitä dieeteissä? Maanantaina alkaapi SD, niin mietin, että kannattaako nuita alkaa hommaamaan..

    • Mä imetin silloin niin en käyttänyt. Tänä vuonna oon kokeillut burnereilla :) Eri merkin tosin :) Jos jompi kumpi vaan niin ota burnerit!

  15. Moiks Anna!
    Sun blogia on kiva lukea. Tuun tänne aina kun tartten tsemppiä ruokailuun tai treeniin.
    Blogeja tulee ja blogeja menee mutta sä Anna pysyt :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta