Miten tähän on tultu, Osa: Ruokavalio

Heippa vaan uuteen viikkoon! Mulla humahti paino alaspäin ja tuli kauhea tarve selitellä asiaa :D Nyt taisi lomakilot lähteä joten ihan oikeaa pudotusta siihen missä olin ennen matkaa on -300g vaikka viikkotulos näyttääkin nyt -1,4kg. Toisaalta mökillä saattoi energiamäärä jäädä vähän liian alhaiseksi kun jäi pähkinät ja öljyt välillä syömättä. Luulin että satunnaiset makkarat ja jälkiruoat ois korvanneet energiamäärää mutta lenkkeily on lisännyt mun kulutusta niin paljon että pitää tällä viikolla syödä vähän enemmän.

Hirmuisesti on tullut taas uusia lukijoita ja tervetuloa kaikille! :) Oon saanut postausehdotuksia siitä mitä syön ja miten liikun. Vanhat lukijat tietää, etten oo tarkkaan jakanut mun ruokavaliota, sillä oon ollut erilaisilla Fitfarmin ohjelmilla melkein koko kevään, tosin niitä välillä soveltaen. Voisin kuitenkin kertoa suurpiirteittäin mitä olen syönyt ja miten dieetti on muuttunut. Liikunnoista laitan oman postauksen. Kuvat tänään leikkipuistolounaalta :)

Mun dieetti alkoi 1.1.2012. Olin löhöillyt edellisestä heinäkuusta saakka, jolloin sain toisen lapseni. Ennen raskautta painoin 80kg ja dieetin alkaessa painoa oli 95,5kg. Olin syönyt mitä tahdoin ja miten paljon halusin sillä tuntui että sekä raskauden-, että alkaneen imetysajan ruokahalu oli loputon. Mua kuitenkin ahdisti joka päivä mun ulkomuoto ja tuntui, etten siinä painossa voinut olla oma itseni. Ruokavalion pohjaksi otin vanhat Gofatgo-ohjeet, jotka minulla oli. Lisäsin kuitenkin hiilihydraatteja sekä lounaalle että päivälliselle ja laitoin iltasmoothieen banaanin. Aloitin heti punnitsemaan ruokia keittiövaa’alla.
Alku oli tasapainoilua ruokamäärien kanssa, sillä en halunnut että imetys kärsisi projektista joten tarkkailin rintamaidon riittävyyttä mittareina vauvan tyytyväisyys ja painonnousu. Joskus jos tunsin oloni nälkäiseksi niin söin leipää ja jogurttia päälle tai lisää ruokaa. En ollut ihan ehdoton, vaikka pyrinkin pysymään tarkassa ruokavaliossa suurimman osan ajasta. Perusrunko meni (ehkä 80%:sesti) näin:

aamupala: kaurapuuro, raejuusto, mehukeitto, marjoja
lounas: riisi/pasta/peruna, lihaa/kalaa/kanaa, parsakaalia, oliiviöljyä, raejuustoa
välipala: proteiinipatukka/ maitorahka ja marjoja tai heraproteiinia
päivällinen: riisi/pasta/peruna, lihaa/kalaa/kanaa, vihanneksia
iltapala: maitorahka, vehnälese, banaani, marjoja

Vitamiineina omega-3, d-vitamiini ja imetysmonivitamiini. Joskus söin satunnaisesti palan tai kaks ruisleipää, illalla jogurttia jos jäi nälkä. Kaikki annokset oli tuolle Teeman suurimmalle lautaselle! Herkkupäiviä pidin viikon-kahden välein.

 
joulukuu 2011
 
 
 
tammikuu 2012
Nyt oon pari kuukautta sitten vaihtanut aamupalaa ja oon syönyt vähän vähemmän hiilihydraatteja. Lounaalla syön usein kevyemmin enkä ollenkaan riisiä/pastaa tai perunaa, niitä ehkä joka toinen päivä. Lämpimät kasvikset olen vaihtanut salaattiin, kun kesällä saa kaikkea tuoreena. Oon myös pitänyt välillä päiviä jolloin annoskoot ovat pienempiä ja välillä suurempia, joten aineenvaihdunta saa vähän ihmeteltävää. Tällä hetkellä syön:
 
aamupala: maitorahka, vehnälese, mehukeitto, marjat, soijalesitiinirae
lounas: salaattia, oliiviöljyä/rypsiöljyä, usein myös vähän fetaa/vuohenjuustoa/halloumia tai mozzarellaa, kanaa/kalaa/lihaa, raejuustoa
välipala: tuoreita marjoja, maitorahka ja cashewpähkinät /proteiinipatukka ja pähkinöitä
päivällinen: riisiä/pastaa/perunaa, salaattia, lihaa/kalaa/kanaa
iltapala: maitorahka, mehukeitto, vehnäleseet
 
vitamiinit: omega-3, d-vitamiini ja imetysmonivitamiini
 
Tällä hetkellä syön ehkä 90%:sesti noin :) Toukokuussa en esimerkiksi poikennut ruokavaliosta ollenkaan mutta nyt kesäkuussa en ole ollut noin säntillinen. Satunnaisesti otan leipää, hedelmän tai vauvojen hedelmäsoseen rahkan kanssa. Kahviin laitan maitoa. Oon myös herkutellut maustetuilla rahkoilla.
 
 

Mulla ei tällä ruokavaliolla oo ollut nälkä koko dieetin aikana. Tai jos on -niin silloin on ollut ruoka-aika. Oon sitä mieltä, että nuo rasvalisät: öljy, lesitiini, pähkinät ja omegat on todella tärkeitä pitämään kylläisyydentunnetta. Muutenkin syön rahkat kokonaisina eli annos on 250g ja lihaa 100g-150g raakapainoltaan. Imetän edelleen pian 11kk täyttävää vauvaa joten oon ollut vähän mututuntumalla sen mukaan että jaksan.

Alussa ruokavaliossa pysyminen on hankalampaa ja keskitin siihen kaiken energiani. Liikunnat jäi alkuvuodesta vähemmälle ja laihdutin pääosin ruokavalion avulla. Nyt kuukausia myöhemmin, syöminen tulee jo sen verran helposti että olen pystynyt kanavoimaan energiaani myös liikunnan lisäämiseen. Kaikkea ei siis tarvitse aloittaa kerralla! Voi olla helpompaa aloittaa ensin yhdestä ja sitä mukaan kun jaksaa niin lisätä dieetin ”vaikeusastetta”. Ei Roomaakaan rakennettu päivässä!

Toivottavasti tästä on apua teille, tsemppiä!

Anna

13 vastausta artikkeliin “Miten tähän on tultu, Osa: Ruokavalio”

  1. Kiitos mielenkiintoisesta postauksesta! Olen seuraillut blogiasi nyt jonkin aikaa ja siun painonpudotustyyli on ihanan rento, ei mitään tiukkapipoista. :) Tuonko oppisi itekin…

    • Ole hyvä! Hienoa jos siitä on apua muille!! Kyllä sen voi oppia! :) Mulla ainakin terveellinen ruoka tuo hyvän mielen ja olon! Raskas syöminen toi päinvastaisen olon ja tiesin kyllä sen vaikka söinkin paljon. Sitten vain päätin lopettaa moisen mussuttamisen ja nyt tuntuu jo suhteellisen helpolta :)
      Tsemppiä! :)

  2. Moikka! Voitko kertoa, et paljonko laitat leseitä ja mehukeittoa tohon aamu ja iltapalaan? Näyttää niin hyvältä, et haluisin itekki kokeilla josko saisin korvattua mun aamukaloripommit tuollaisella jutulla :)

    • Syön 10-20grammaa päivässä yhteensä, riippuen paljonko olen syönyt tummaa pastaa tai leipää. 10g on hyvä määrä annokseen :) Kannattaa kokeilla!

  3. Uus lukija täällä moi :) Uskomaton muodonmuutos tapahtunut! Itsellä on nyt tullut painon kanssa seinä vastaan ja amputaation kokeneena hiljattain en voi ihan hirveesti vielä liikunnalla laihduttaa, se tulee myöhemmin. Mutta tää ravintopostaus oli hyvä, itsellä koostuu aikalailla samoista asioista ruokavalio, joskaan lihaa en syö ja kalaakin harvoin. Tsemppiä edelleen, tästä alkaa minunkin painon alassaamisen kamppailu :)

  4. Hei Erica! Löysin blogisi kun googletin tätä go fat go – juttua ja nyt olen aivan koukussa blogiisi :) Ihanaa että löytyy ihminen joka ”todistaa” että go fat toimii :) Itse olen jojolaihduttaja ja aloittaminen on aina yhtä kamalaa. Olen juuri sellainen että minulla pitää olla tarkka ruokavalio mitä seuraan. Jos itse pitäisi keksiä mitä joka päivä syö niin kyllä se laihdutus siihen tyssää :( Olen siis vasta aloittelemassa tätä go fat go:ta sinun innoittamanasi ja kysynkin kun olet tuon aamupalan pyöräyttänyt smoothieksi niin laitatko kaurahiutaleet sinne ihan ”raakana” ja voisiko raejuuston korvata rahkalla?

    Tsemppiä sinulle jatkoon, hyvältä näytät! :) t. jojoilija

    • Joo jos teet smoothieksi niin raejuuston tilalle yksi rahka ja kaurahiutaleet ihan sellaisenaan sinne, hyvää tulee :) Sit vaan marjoja ja mahdollisesti mehukeittoa ja soijalesitiiniäkin voi laittaa 10g (hyviä rasvoja) :) Kovasti tsemppiä! Varioi vaan niitä ruoka-aineita mitä ohjelmassa on, keksit kyllä just niin kuin tän aamiaisenkin kohdalla :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta