Suuri matkapostaus

Heippa taas! Kotona ollaan! :)

Loppuviikkona en ehtinyt päivittelemään niin kerron vähän mitä tehtiin. Torstaiaamuna mies lähti Padovaan ja kävi katsomassa Padovan yliopiston anatomian salia (vuodelta 1594), osan kanssa porukasta. Me jäätiin lasten kanssa huvilalle ja iltapäivä oltiin uima-altaalla. Koko matkan sää oli puolipilvistä eikä keli ollut varsinaista auringonottoa suosiva. Kun pääsi pitkälleen niin saattoi juuri mennä pilveen tai jopa ripsiä vettä. Lapset tykkäsivät silti uida. Illalla käytiin koko porukalla Rovolon kylässä pizzalla. Aivan ihana pieni trattoria!

Perjantaina käytiin sitten Padovassa meidän perheen kesken. Ollaan oltu siellä viimeksi 4 vuotta sitten kun Eliel oli vasta muutaman kuukauden ja mun veli asui tuolloin siellä. Nyt kierreltiin vanhassa kaupungissa, käytiin kaupoissa ja yliopiston kirjakaupassa. Ostin sieltä itselleni kouluvihkon jonka kannessa on todella hieno kuva ylipiston aulasta -noin hulppeasta vihkosta pitäisi saada jo pari opintopistettä :D Ostin myös tuliaisia ystäville mutta en voi kertoa mitä kun en ole nähnyt vielä ketään :) Padovan yliopisto on Italian toiseksi vanhin ja ihan nähtävyys jo sinänsä. Se on perustettu vuonna 1222 ja sieltä on myös valmistunut ensimmäinen tohtoriksi väitellyt nainen vuonna 1678. Aika monta sataa vuotta opetettiin vain miehille… Kuvassa spatseeraan Elena Lucrezia Cornaro Piscopian patsaan edessä. Tasa-arvossa on tultu jo pitkälle ja omia opintoja enää estä kukaan muu kuin minä itse :) Kyllä minäkin vielä!

Kaupungista tultiin sen verran myöhään illalla, että kurvattiin lähikulman pizzerian kautta kotiin. Muut olivat illallistaneet meidän talossa ja siellä olikin jäänyt salaatteja ja zucchini-risottoa ja syötiin niitä alkuruoaksi. Rupateltiin sitten iltaa takkatulen ääressä mun vanhempien kanssa. Pakattiin laukut ja valmistauduttiin lähtöön.

Frassanellesta lähdettiin lauantaina ja ajettiin suoraan Venetsiaan. Hypättiin mun isän kanssa pois kyydistä, koska kumpikaan ei ollut käynyt kaupungissa aikaisemmin. Muut ajoivat ensin hotellille Mestreen ja menivät siellä uimaan. Me tutustuttiin kaupunkiin ja täytyy kyllä sanoa, että se oli hyvin erilainen kuin matkakohde yleensä :) Todella hassua se, että vettä on kaikkialla ja asuntojen portaat menevät suoraan veteen! Kaupunki oli kaunis mutta omasta mielestäni on surullista miten siitä on tullut vain turisteja palveleva kohde niin kuin muistakin suurista nähtävyyksistä. Sen huomasi esimerkiksi paikallisia baareja pitävien kauppiaiden ilmeestä, miten he ovat rasittuneet turistien palvelemisesta. Osa oli ihan ystävällisiä mutta osa sen sijaan… no eivät kovin palvelualttiita.
Venetsia oli täynnä naamioita myyviä kauppoja ja kojuja. Ostin matkamuistoksi yhden keraamisen naamion tytön huoneen seinälle. Myös Muranon lasia myytiin paljon, sillä Murano on Venetsiaan kuuluva saari. Ostettiin isän kanssa molemmat lasilla koristellut viinipullon korkit. Pyhän Markuksen tori oli todella kaunis ja gondolit niin viehättäviä!
Illalla tulin vielä miehen kanssa uudestaan kierrokselle, kun saatiin lapset nukkumaan. Suurin osa kuvista on päiväreissusta.
Viimeisimmissä demonstroin miten kapeita kujat oikein olivat :D

Kotiin tultiin tuossa viiden jälkeen iltapäivällä. Olin nukkunut yöllä vain kolme tuntia niin nukahdin päiväunille. Matka oli ihana, niinkuin Italia aina. Veljen häät olivat todella kauniit ja ehdottomasti koko matkan kohokohta!
Pizza, pasta ja gelato on maistunut tälle tytölle todella hyvin ja kotiin tullessa vaaka näytti 82 kiloa ja rapiat. Maha on tullut 15 senttiä ulospäin ja olo on sen mukainen. Padovan Pull&Bearista löysin aivan ihania vaatteita, mm. löysän paidan jonka alareunassa on kuminauha :) Sen turvin pääsin kotiin. Poskiin on tullut myös kivasti pyöreyttä, eikä mitkään matkalle ostetut vaatteet mene enää päälle. Lentokentältä koukattiin huoltoaseman kautta kotiin ja sieltä ostettu rahka odottaa syöjäänsä. Venetsian tuliaiskeksit maistui paremmilta… Nukun aamulla pitkään mutta pläjäytän sitten plussalukemat tuonne yläkulmaan kun herään. On ollut jo ikävä teitä! Ehkä huomisesta alkaa taas uusi elämä :)
neule: Motivi
paita: Pull&Bear
toppi: Gina Tricot
housut: Pull&Bear

Anna

10 vastausta artikkeliin “Suuri matkapostaus”

1. Olen parissa päivässä ahminut blogisi kannesta kanteen ja olen täysin mykistynyt :) olet tehnyt hienon työn ja toimit varmasti motivaationa monelle elämäntapojaan muuttavalle, minä yksi heistä. Blogistasi todella välittyy ilo elämään ja onnellisuus saavutettuja tavotteita kohtaan. Turhaan ei bannerissasi puhuta hyväntuulen blogista :) ja ristus sentään – olet aivan tajuttoman kaunis! Yksi kauneimpia naisia mitä tiedän. Ihanaa, aurinkoista ja rakkauden täyteistä kesää sinulle!

• Tervetuloa vaan tänne lueskelemaan, kommentoimaan ja laihtumaan! :)Todella kiva kuulla noin mahtavaa palautetta, kiitos sulle!! Sait kyllä hymyn huulille :D Oikein ihanaa kesää takaisin! <3 Kyllä niitä elämäntapoja voi muuttaa, jos on vain valmis muutokseen. Ja mehän ollaan, eiks niin?! Se palkitsee kyllä matkan varrella :) Tsemppiä sinne myös!

2. plussat lähtee kuule siulta varmaan viikossa :) Ootko vielä jollain tietyllä dieetillä vaiko ihan fiilispohjalla matkailet?? Tosi kivan näkösiä kuvia tuolta venetsiasta. Me käytiin pari vuotta sitten avokin kanssa italiassa ja täytyy sanoa että ystävällisiä ne italialaiset ei kyl ollu vaan jopa aika töykeitä, mistähän sitten johtu…

• Oon tänään syönyt taas ihan niin kuin ennen matkaa. Jatkan varmaan tällä (lite)/superdieetti ohjelmalla taas :) Kyllä mäkin uskon, että pöhö lähtee. Nyt jo parempi fiilis ku eilen!

3. Mun täytyy kans sanoa, että olet kyllä suuri idolini ja innoittajani! Löysin blogisi pari viikkoa sitten, kun tarvitsin potkua ”sille viimeiselle elämäntapamuutokselle”. Eli olen siis jojoillut viimeiset vuodet ja nyt päättänyt, että se loppuu! Olet tehnyt aivan mielettömän hienon työn ja näytät hienoa esimerkkiä kaikille! Ja olet niiiin kaunis, sekä sisäisesti että ulkoisesti. Minusta saat uskollisen fanin ja blogin lukijan, u rock ;)

• Mähän punastun täällä! Kiitos kovasti :)Tervetuloa mun blogin pariin ja muuttamaan elämää terveellisempään suuntaan :) Pystyt varmasti muutokseen, kun tiedostat ne asiat jotka kaipaavat korjausta! Kerrohan välillä kuulumisia sitten :)

4. Ihania kuvia. Ahmin kaikki Italian kuvasi. Olen lähdössä parin viikon päästä Verona-Venetsia-Milano -matkalle. Fiilistelin jo valmiiksi.Hyvää juhannusta sinulle !